w

Panasonic Lumix S1H – idealna kamera dla podwodnych filmowców?

Jak kupić profesjonalną kamerę i nie zbankrutować? Oto pytanie, każdego początkującego profesjonalisty! Panasonic Lumix S1H świetnie wpisuje się w wybór “budżetowej” kamery dla profesjonalistów. Dodatkowo rok 2020 będzie przełomowym momentem dla tego systemu.

Profesjonalne podwodne video-filmowanie

Gdy zabieramy się za zarobkowe (profesjonalne), kręcenie podwodnych filmów, musimy dostosować nasz system, do wymogów branży oraz oczekiwań potencjalnego klienta.

Nasze filmy, mogą powstawać na potrzeby wewnętrznych materiałów szkoleniowych ale również do reklamy i filmów dla internetu. A najlepsi, będą kręcili swoje filmy dla Telewizji. Tu wchodzimy w zupełnie, nowy zakres nie tylko wymogów od operatora ale również sprzętu.

Robiąc proste filmy “amatorskie”, świetnie sprawdzą się tańsze aparaty. Ale gdy mówimy o wysokobudżetowych produkcjach, warto zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. I tu musimy zaplanować, nasz budżet, tak by kupić świetną kamerę ale może nie koniecznie w olbrzymich pieniądzach?! SH1, okazuje się idealnym kompromisem pomiędzy jakością a ceną zakupu.

Gdy budżet jest dla nas naprawdę istotny i potrzebujemy dobrą kamerę, ten model naprawdę może być idealnym wyborem. (podsumowanie cen, pokażemy na końcu)

Ważnym czynnikiem wpływającym na wybór profesjonalnej kamery, będą: praca w słabym oświetleniu, natywne ISO, szeroki zakres ustawień czy możliwość zewnętrznego nagrywania materiału. A i jeszcze, przydało by się nagrywanie w RAW.

Co rozumiemy przez budżet? Oczywiście, można się spierać ile powinien kosztować system Video do podwodnych produkcji. Czy budżet 100 tysięcy złotych to mało czy dużo? Tak, na prawdę wszystko zależy od pojemności naszej kieszeni, ale nie chciał bym wydawać 100k na kamerę w tym momencie.

Potrzebujesz obudowę podwodną do S1H, jest oczywiście dostępna od firmy Nauticam (opis obudowy tutaj).

Panasonic Lumix S1H

Panasonic Lumix S1H pojawił się na rynku w 2019 roku lecz system nie zyskał na początku wielkiej popularności. Brak dedykowanych obiektywów oraz niedopracowane oprogramowanie ograniczyło popularność systemu. Wydaje się, że rok 2020 będzie przełomowym momentem w popularności.

Coraz więcej profesjonalistów przesiada się na S1H. Adekwatnie niska cena jest niewątpliwym atutem. Oczywiście, nurkując pod wodą musimy dokupić obudowę ale to jest i tak standardowy wydatek, który musi ponieść każdy podwodny filmowiec.

Oszczędzając na body, możemy zainwestować w dodatkową optykę i akcesoria. Wraz z dodatkowym rekorderem Atomos Ninja V5, otrzymujemy dostęp do Apple ProRes RAW.

Pojawiają się nowe obiektywy i a jakoś kamery jest na tyle dobra, że ma aprobatę platformy Netflix jako dopuszczonej do tworzenia na potrzeby oryginalnych seriali w 4K.

Kamera nagrywa materiały nawet w 6K przy 24fps. W tym przedziale cenowym, nie ma innej kamery o tak dużej rozdzielczości i zachowanej jakości. Nie tylko obniżona cena ale również rozwój software, daje duże możliwości. Jako beslustrowiec S1H robi nie tylko filmy ale również wysokiej jakości zdjęcia.

Nowy system, jest dobrym rozwiązaniem dla profesjonalnych filmowców, którzy chcą korzystać z wysokiej jakości sprzętu. Dobrze bo nie muszą teraz na ten cel wydawać równowartości dużego domu.

Cena obudowy z osprzętem, to od. 45tyś złotych do nawet 70tyś złotych za pełen komplet. Jeśli zrezygnujemy z podłączenia monitora/rejestratora Ninja V, możemy zaoszczędzić blisko 10tyś złotych.

Rejestrator daje możliwość korzystania z zapisu w formacie RAW, lepszej ergonomii pracy oraz łatwiejszego ustawiania ostrości.

Do tego musimy doliczyć Body kamery, karty pamięci i optykę. Cały system można zamknąć w 80-90tyś. Nie dla każdego, ale jest to dużo realniejsza propozycja, niż kamery firmy Red czy Arri.

Kilka danych technicznych:

  • Mocowanie L-Mount
  • Pełnoklatkowa matryca CMOS 35 mm (35,6 mm x 23,8 mm)
  • 24,20 megapiksela / 25,28 megapiksela
  • Ponad 14-stopniowa charakterystyka (V-Log)
  • ISO (normalny): natywne wartości to 100, 640
  • ISO (V-Log): natywne wartości to 640, 4000
  • Natywne ISO [HLG]: 400, 2500
  • Natywne ISO [Cinelike D2 / Cinelike V2]: 200, 1250

Nowy aparat od Panasonica, ma kilka problemów, np. dość słabo działa Auto Focus. Ale firma pracuje nad poprawkami wraz z postępem zmian w oprogramowaniu. Mimo kilku problemów technicznych tu i tam, jest to wysokiej jakości kamera i aparat oferujące dobrą pracę w słabych warunkach oświetleniowych.

S1H, wydaje się być wręcz idealnym rozwiązaniem do tworzenia podwodnych filmów. Cena, nie wydaje się być wygórowana (nie licząc ceny obudowy). Cały system, sprawdza się świetnie zarówno w produkcjach amatorskich ale również w profesjonalnych np. dla platformy Netflix.

A kto jeszcze nie ma przekonania do systemu, warto pożyczyć go na testy.

Interesujesz się nurkowaniem? Dołącz do naszej grupy Facebook


.

Napisane przez Nurek Amator

Marcin Ożarek (vel. NUREK AMATOR):. z nurkowaniem związany od 2017 roku. Od samego początku, zakochany w tej dyscyplinie "duchowego odprężenia". Miłośnik naturalnej przyrody oraz podróżnik nurkowy.

Co myślisz?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sezon nurkowy 2020 uważamy za otwarty

Raja Ampat oraz Cendrawasih Bay – Indonezja