Wakacje czas zacząć. Wreszcie, coraz więcej osób może pomyśleć o wyjeździe w ciepłe kraje. Pakujemy się, by spędzić cudowne chwile nad i pod wodą. Ostrzegamy, przed wylotami z liniami lotniczymi LOT.
Nie często piszemy o sprawach dookoła nurkowania. Ale chcąc uchronić, Was przed problemami i nieprzyjemnościami, zdecydowaliśmy się na tę publikację.
Na pewno w LOT nie dzieje się dobrze. Spółka nie tylko traci pieniądze i płynność finansową ale przede wszystkim, stratni są klienci, którzy nie mogli wybrać się na wymarzone wakacje.
COVID-19 – ponad miliard strat LOT’u
Szacuje się, że pandemia COVID-19, to ponad miliard złotych straty dla rodzimego przewoźnika LOT. Nawet skandaliczna akcja „LOT do domu”, nie odbudowała strat poniesionych, przez ostatnie kilka miesięcy.
Dziś LOT zaprasza nas do udziału w akcji „#LOT na wakacje„, czyli nowa siatka połączeń dostępnych już od 3 lipca. Ale uwaga, nie dajcie się nabrać! Wasze loty mogą zostać odwołane a pieniądze trafią do wirtualnej bańki należności.
Prawdopodobnie jakieś loty się odbędą, ale nigdy nie wiadomo czy nowe akcje to nie typowe projekty biznesowe, mające uratować spółkę przez bankructwem. Po prostu, LOT może emitować pożyczki długoterminowe, od klientów na usługi które się nie odbyły. Pamiętajmy, zwrot pieniędzy może trwać nawet 90 dni wg. LOT.
Uwaga na zakupy biletów w LOT. Kupujesz dzisiaj bilet np. na lipiec, a po kilku dniach przychodzi informacja, że rejs odwołany. Zwrot za bilety w przyszłości (a może nigdy).
Tanie bilety na loty, które się nie odbyły
Jeszcze nie tak dawno, linia LOT sprzedawała bilety w bardzo okazyjnych cenach. Ceny, dość podejrzane bo bliskie cenom budżetowych przewoźników.
Wiele osób, się zdecydowało chcąc wreszcie wyrwać się na Wakacje. Równie wiele osób, w ostatniej chwili otrzymało powiadomienia, że ich lot został odwołany.
Przewoźnik, przeprosił i zaproponował kilka rozwiązań, tego problemu:
- Możemy, przełożyć nasz lot na inny termin. Co się często okazywało, do nowego terminu należy dopłacić nawet po kilkaset złotych. Inny termin, trasa ta sama ale inne ceny biletów.
- Możemy odebrać voucher na równowartość biletów. Czyli otrzymujemy obniżkę, na przyszły zakup biletu.
- Możemy wystąpić o zwrot pieniędzy za bilety. Oczywiście, aktualnie w dobie Pandemii oczekiwanie na zwrot to nawet 3 miesiące.
„Polskie Linie Lotnicze LOT realizują obecnie największą w historii działalności operację zwrotu środków. Z powodu pandemii wirusa SARS-CoV-2, w okresie objętym zakazem lotów nie odbyło się 38 925 zaplanowanych rejsów, na które sprzedano 415 739 biletów. Ponad 271 000 pasażerów poprosiło o zwrot pieniędzy” – argumentuje przewoźnik.
Przyjrzyjmy się tym rozwiązaniom
Przekładamy lot na inny termin. Tu oczywiście, prawdopodobnie przepadnie nam przedpłata np. za zarezerwowane niezależnie noclegi i inne udogodnienia towarzyszące. Nawet, jeśli nie mieliśmy jeszcze wykupionych usług dodatkowych, musimy zmienić termin urlopu. Nie jest to nic przyjemnego.
Odbieramy voucher. Czyli de facto dajemy liniom LOT darmową nieoprocentowaną pożyczkę. Sprzedaż przyszłych usług, które nie wiadomo, kiedy mogą się odbyć. Jest to dość ryzykowny manewr patrząc na to co dzieje się z liniami LOT oraz innymi liniami na świecie (masowe bankructwa).
Występujemy o zwrot pieniędzy. Tu sam LOT się tłumaczy, że aktualnie muszą zwrócić pieniądze za loty od marca 2020. Czas rozpatrywania zwrotów jest długi. Aktualny czas realizacji zwrotu to nawet 90dni. Czyli klienci znów pozostają na lodzie/lotcie…
Nie warto ryzykować z LOT’em
Czy warto ryzykować podróż z LOT’em? Nie sądzę. Nie tylko przewoźnik wykorzystał wiele osób podczas słynnej akcji „LOT do domu”. Przypominamy, koszty biletów były naprawdę bardzo wysoki. A trzeba wrócić, gdy nie mamy już wakacji, noclegu a znajdujemy się po za naszym krajem.
Dodatkowo duże straty lotu, zamieszanie z pracownikami, powołanie nowej spółki (czy to upadłość kontrolowana?) oraz na sam koniec sytuacja z odwoływanymi lotami.
„Wysyłam maile, dzwonie, pisze na messenger – nic. Zero! Po co piszecie żeby się do was odezwać w wiadomości prywatnej skoro macie nas gdzieś?” – jeden z komentarzy na FB
Nie ryzykuj! Zmień linie lotnicze, na te które realizują połączenia. Poszukaj, czy dany przewoźnik jest godny zaufania. Nie ryzykuj utraty pieniędzy, nerwów i wakacji.
Poszkodowani – Grupa FB
Osoby poszkodowane przez spółkę LOT założyły, własną grupę wsparcia. Jeśli masz bilety na odwołany lot z LOT’em, zajrzyj do grupy: https://www.facebook.com/groups/253386555892156/
Problemy linii LOT
Problemów jest na prawdę bardzo dużo. Tak samo poszkodowanych klientów oraz negatywnych opinii o przewoźniku. Sama firma nie potrafi sobie poradzić w sytuacji kryzysowej, nawet z rozwiązaniem spraw zwrotów nie wspominając o problemach z komunikacją.
Od połowy marca biuro obsługi klientów LOT jest nieczynne. Aktualnie, przewoźnik powiększa swój zespół do zadań specjalnych. Zajmują się oni, rozpatrywaniem oraz realizacją zwrotów za bilety.
Tymczasem na oficjalnym fanpage LOT’u pojawiły się setki negatywnych komentarzy. Przeglądając je nie widać odpowiedzi samego lotu. Pozostaje niesmak i kolejne, próby wyłudzania pieniędzy na loty w lipcu, które również mogą się nie odbyć.
Zainteresowała Ciebie cała sprawa? Oto ciekawe artykuły dotyczące całego zamieszania z LOT’em: Radio ZET Biznes , Money.pl , Gazeta.pl , pasazer.com